Nieuws

Themadag; welke kant gaan we op met De Kringen?

Het bestuur van De Kringen organiseert op zaterdag 26 oktober weer een themadag waarin we gaan kijken welke kant het op kan gaan met De Kringen. Hiermee belanden we in een nieuwe fase in het ontwikkelen van een toekomstvisie. Daarvoor bouwen we voort op de uitkomst van de themadag van vorig jaar. Er zijn immers meerdere opties en elk heeft zijn voor- en nadelen.

Praat mee en laat je stem horen op deze themadag

Deze dag is bedoeld voor kringleiders, vrijwilligers, regiobesturen en kringleden. Als kringlid ben je dus ook van harte welkom! Natuurlijk is deelname gratis, inclusief de lunch. Kom daarom naar de themadag en praat mee, want ook jouw mening telt!

Programma

  • 10.30 Ontvangst
    We starten met de inloop waarbij er voor iedereen een koffie of thee klaar staat. Met daarbij vast nog iets lekkers…
  • 11.00 Introductie en kennismaking
    Welkom, aanleiding themadag en toelichting programma.
    Kennismaking met als thema: ontdekken van overeenkomsten én verschillen.
  • 11.15 Beelden over de toekomst van De Kringen
    Met behulp van een visualisatie richten we onze aandacht op de toekomstige,
    gewenste situatie van De Kringen. Met een handzaam model wisselen we
    in kleiner verband uit wat ieders toekomstbeelden zeggen over de huidige situatie bij
    De Kringen ten aanzien van een aantal aspecten. We onderzoeken welke
    hindernissen we hierin tegenkomen en welke hulpbronnen we kunnen inzetten.
    We nemen hierin ook de bevindingen mee van de vorige themadag.
    Plenair volgt een inventarisatie van beelden, ideeën en voorlopige conclusies over de
    toekomst van De Kringen.
  • 12.30 Lunchpauze
  • 13.30 De dynamiek binnen De Kringen
    Met behulp van een systemische opstelling krijgen we informatie over welke soorten
    overtuigingen er binnen het bestuur en binnen de organisatie van De Kringen bestaan
    ten aanzien van verandering. In groepjes reflecteren we op ieders ‘teamrol’, kijken we
    naar de kwaliteit van deze verschillende invalshoeken en naar de balans
    tussen de verschillende krachten.
    Plenaire terugkoppeling: in hoeverre is er sprake van synergie of verstoring?
    Wat betekent dit voor het realiseren van het toekomstperspectief?
    Afsluiting met een inspirerend filmpje over effectief en plezierig samenwerken.
  • 14.15 Concrete oplossingen voor actuele vragen
    Met een speelse brainstorm waarin creativiteit wordt aangemoedigd, buigen we ons
    in groepjes over de voors en tegens van een aantal actuele, inhoudelijke items.
    Plenair volgen inventarisatie, voorlopige conclusies en oplossingsrichtingen.
    Extra aandachtspunt: de voor- en nadelen van de verschillende juridische
    organisatievormen.
  • 15.45 ‘Met de benen op tafel’
    We nemen samen even de tijd om alle belangrijke punten uit de dag de revue te
    laten passeren. Er worden afspraken gemaakt over verslaglegging, continuïteit,
    eventueel vervolg.
    En tot slot de vraag hoe ieder deze dag heeft ervaren.
  • 16.00 Gezamenlijke afsluiting met borrel
  • 17.00 Einde bijeenkomst

Wel even van te voren aanmelden

Wij hopen je op 26 oktober in Utrecht te begroeten. Meld je dus aan voor 12 oktober via
e-mail aan bij het secretariaat en vermeld voor de lunch eventuele dieetwensen.

Samenvatting

  • Themadag van De Kringen
  • Datum: zaterdag 26 oktober van 11.00 tot 17.00 uur (inloop vanaf ca 10.30)
  • Locatie: Se7en, Mariaplaats 7 te Utrecht
  • Begeleiding: Ellen Joormann – Training & Teamcoaching

 

Trainingsdag beginnende kringleiders

Trainingsdag-2019: gratis voor startende kringleiders

De werkgroep trainingen organiseert weer een trainingsdag voor beginnende kringleiders op zaterdag 9 november a.s. in Utrecht.
Heb jij het voornemen om zelf een kring op te richten of wil je kringleid(st)er worden, dan is deze trainingsdag iets voor jou! Ook indien je afgelopen jaar kringleid(st)er bent geworden en graag meer handvatten wilt ontvangen en/of je vaardigheden wilt vergroten, ben je van harte welkom. Deelname is gratis; reiskosten kunnen vanaf 10 euro worden gedeclareerd. 

Wat valt er voor jou tijdens deze trainingsdag te halen?

Op deze dag komt o.a. het volgende aan de orde:
– Hoe zet je een Kring op en hoe ziet een kringavond eruit?
– Welke rol heeft de kringleid(st)er en hoe zet je hierbij jouw kwaliteiten in?
Daarnaast is er ruimte om praktijksituaties te oefenen zoals bijvoorbeeld het voeren van een kennismakingsgesprek met een nieuw kringlid. Wellicht heb je een eigen praktijkvoorbeeld in gedachten waar je graag feedback of nieuwe input over wilt ontvangen. Hier staan ze zeker voor open. Stuur hierover gewoon van te voren even een e-mail naar de werkgroep trainingen zodat zij dit even kunnen voorbereiden.

Dagprogramma

Inloop met thee en koffie is vanaf 10.00 uur en we starten deze trainingsdag om 10.30 uur. Deze eindigt om 17.00 uur.
Mocht je het leuk vinden om daarna nog informeel af te sluiten of om nog nader contact te leggen met andere kringleiders of met de trainers, dan kan dat natuurlijk ook. Want er is aansluitend nog een kleine informele borrel.

Informatie en aanmelden

Mocht je voor aanmelding graag nog aanvullende informatie willen ontvangen, neem dan contact op met de werkgroep Trainingen van De Kringen, bereikbaar via e-mail of telefonisch via  (06) 49 74 90 78 (geen antwoordapparaat) en we bellen of mailen je binnen een paar dagen terug.

Aanmeldformulier trainingsdag

Je kunt je hieronder met het formulier aanmelden. Vermeld naast je naam, mailadres, woonplaats, telefoonnummer, of je al kringleid(st)er bent en zo ja, hoe lang al (dus hoeveel ervaring je inmiddels hebt opgedaan). Graag horen we in welke plaats je een kring wilt opzetten of in welke plaats je al kringleid(st)er bent.  En tot slot vernemen we graag eventuele bijzonderheden en of  dieetwensen voor de lunch zodat we daar rekening mee kunnen houden.

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Woonplaats (verplicht)

Mobiel nummer

Ben je al kringleider? j/n
nj

Zo ja, hoeveel jaar?

In welke stad/regio ben je kringleider of wil je een kring opzetten?

Heb je dieetwensen voor de dag? Zoals vegetarisch/veganistisch, glutenvrij, ...

Overige opmerkingen

Kerstkring-2019; beleef Kerstmis eens anders!

Wil jij eens wat anders met de kerst? Wil je vooral ook andere leuke mensen ontmoeten? Samen gezellig leuke activiteiten ondernemen? Lees dan vooral verder! Want midden in het bruisende hart van Tilburg organiseren we De Kerstkring-2019.
Dit jaar vindt deze plaats van maandag 23 tot en met donderdag 26 december (2e Kerstdag) in Hostel Roots, Tilburg. Het mooie is dat iedereen van harte welkom is; ook jij. Mis dit niet en schrijf je direct in!

Programma Kerstkring-2019

Maandag 23  december

De aankomst is 15.00 uur en na het inchecken is er een wandeling gepland door het dwaalgebied van het centrum en leren we de stad kennen. Tijdens het diner (19.00 uur) maken we een keuze om een (kerst)film te bezoeken in Cinecitta cinema (eigen kosten).

Dinsdag 24 december

Na het ontbijt is er vandaag een museumdag. We bezoeken zowel Het Textielmuseum als Museum De Pont (moderne kunst). Tijdens de kerstvakantie kan je met één kaartje beide musea bezoeken.
Omstreeks 19.00 uur staat het diner voor ons klaar bij Hostel Roots.
Tijdens kerstavond zijn er verschillende kerstvieringen die bezocht kunnen worden, maar is er ook een bezoek aan de plaatselijke gaybars mogelijk. (Lollipop & Peanuts)

Woensdag 25 december; Eerste Kerstdag

Tijdens het ontbijt bespreken we de definitieve invulling van de dag. Voor de dierenliefhebbers is er de mogelijkheid om Safaripark De Beekse Bergen te bezoeken. En voor de wandelliefhebbers is er een wandeling van Tilburg, via de Piushaven en natuurgebied Moerenburg naar Oisterwijk. (ongeveer 9 km) We nemen de trein weer terug naar Tilburg. Omstreeks 19.00 uur worden we terug verwacht in het Hostel waar het heerlijke diner weer klaarstaat.
Het avondprogramma bestaat uit een traditionele kerstkring, maar met een nieuwe invulling. Van alle deelnemers wordt verwacht drie cadeautjes mee te nemen van maximaal € 2,50 per stuk  en ingepakt in krantenpapier. De dobbelsteen zal ons een gezellige avond laten beleven.

Donderdag 26 december; Tweede Kerstdag

Na het ontbijt wordt de kerstkring 2019 beëindigd.

Kosten en aanmelden

De indeling gebeurt op basis van aanmelding in maximaal een 4-persoonskamer (met eigen douche en toilet) voor 3 nachten, inclusief ontbijt en diner. Kosten € 225,-. Je dient je aan te melden door een e-mail te sturen   o.v.v. naam, e-mailadres, woonplaats en eventueel bijzonderheden. (dieetwensen, vegetarisch etc.)
Een en ander is afhankelijk van de mogelijkheden en bezetting van Hostel Roots. Het maximaal aantal deelnemers is twintig. Schrijf je dus snel in om te voorkomen dat je misgrijpt!
Deelname aan het programma is verblijvend.

Locatie van de Kerstkring-2019

Hostel Roots is gemakkelijk te bereiken en ligt op loopafstand van Tilburg Centraal Station (300m) Je auto kan eventueel geparkeerd worden bij Hostel Roots a € 12,50 per dag. (Let op: de poort is smal, smaller smalst!) Je moet deze parkeerplaats wel vooraf via de site van Hostel Roots te reserveren: www.hostelroots.nl
Het bedrag dien je over te maken naar bankrekening NL37 INGB 0003 9455 08 op naam van Stichting De Kringen en o.v.v. Kerstkring-2019. Je inschrijving is pas definitief nadat het bedrag is ontvangen.

Vragen?

Heb je nog vragen? Neem dan even contact op met Fred Verhagen via zijn e-mail.

De derde Utrecht Canal Pride was magisch!

Wat was het weer een mooie dag, die 1e juni! En ook een erg warme dag. Maar dat verhinderde niet dat we tijdens deze 3e editie van Utrecht Canal Pride weer vele mooie herinneringen konden maken. Met alleen maar leuke mensen! DJ Ivar zorgde weer als vanouds voor de sfeerbepalende beats. Dat de sfeer er goed in zat blijkt ook weer in deze vele foto’s.

Dank je wel dat je erbij was, zowel op onze boot of op de bruggen en walllen om ons te begroeten.

Een Utrecht Canal Pride om op terug te kijken

Gelukkig hebben we de foto’s nog zodat we het nog eens kunnen herbeleven. Met heel veel dank aan onze ‘huisfotograaf’ Rob Hauer die ons een mooi sfeerverslag stuurde. Maar we zijn ook zeer erkentelijk voor de foto’s die we mochten ontvangen van Rene Meijer, Marcin Kaczmarski en Peter Simons. Dank jullie wel!

Filmpjes

We kregen ook enkele filmpjes aangeleverd en die hebben we op ons YouTube-kanaal geplaatst. Die vind je dan ook daar.
Heb jij ook nog foto’s of filmpjes die we hier mogen publiceren? Stuur ze dan naar communicatie@dekringen.nl 

Klik op een foto om deze beter te kunnen bekijken.

Fotograaf: Rob Hauer

 

Fotograaf: Patrick Simons

Fotograaf: Marcin Kaczmarski

 

Fotograaf: Markus Vlasveld

Logo Roze Akkoorden

Roze Akkoorden: ode aan LHBTI+ voorvechters

Op zaterdag 22 juni aanstaande vindt in de concertzaal van het CKE in Eindhoven het korenfestival Roze Akkoorden plaats. Het festival wil een eerbetoon zijn aan de voorvechters van de homo-emancipatie. Naast Mannenakkoord uit Eindhoven treden ook het Utrechtse Cantatori del Duomo en het Arnhemse Herenakkoord op. Voorafgaand aan het concert is er een gezamelijk buffet en is er een afterparty in PAND54.

Vier de vrijheid met Roze Akkoorden

Dit jaar is het 50 jaar geleden dat de Stonewall-rellen in New York losbarstten. Deze vonden plaats in de wijk Greenwich Village bij de ontruiming van de homobar ‘The Stonewall Inn’ door de politie. Deze rellen werden het startpunt voor de wereldwijde Gay Prides.

Met dit Roze Akkoorden-concert door drie homokoren wordt stil gestaan bij deze historische gebeurtenis. Het concert is ook een feest van de vrijheid. Want in die vijftig jaar is er veel bereikt. We mogen en kunnen onszelf zijn, al zijn we er nog lang niet. De maatschappelijke acceptatie is nog steeds geen gelopen zaak. Zichtbaar zijn en blijven is daarom nog altijd belangrijk.

Daarom schotelen de drie koren je met dit fantastische concert een gevarieerd muzikaal programma voor waarin plaats is voor ballads, popsongs en cabareteske liedjes. Kortom: voor elk wat wils. Het belooft een zeer leuke avond te worden.

De deelnemende koren

Mannenakkoord, Eindhoven

Het Eindhovense gay mannenkoor ‘Mannenakkoord’ is opgericht op 16 maart 2016 en zingt sindsdien met een ‘touch of gay’ een breed repertoire. Naast bestaande liedjes worden er ook speciaal voor het koor geschreven liedjes gezongen. In combinatie met een speelse choreografie is een optreden van Mannenakkoord daardoor een unieke belevenis. Het koor telt momenteel 18 leden en verzorgt regelmatig optredens. Zo is Mannenakkoord te bewonderen geweest op Roze Zaterdagen en korenfestivals. Maar ook voor een ‘pop-up’ optreden in de Eindhovense binnenstad draaien de vrolijke mannen van Mannenakkoord hun hand niet om. En nu organiseren ze voor het eerst Roze Akkoorden.

Website: www.mannenakkoord.nl

Cantatori del Duomo, Utrecht

Sinds 1991 zingen de Utrechtse Zangers van de Dom vrolijk en trots over het leven, de liefde. Ook het (homo)leven wordt in al zijn facetten bezongen. Meestal met een knipoog, soms weemoedig en altijd recht uit het hart, of het nou popklassiekers zijn of prachtige stukjes Nederlandse kleinkunst.

De naam van deze zingende mannenclub betekent letterlijk: Zangers van de Dom. Dat is niet helemaal toevallig, want de nabije omgeving van de Domkerk was al in de middeleeuwen een ontmoetingsplaats voor ‘andersgezinde’ mannen.

Website: www.cantatori.nl

Het Herenakkoord, Arnhem

Arnhems homomannenkoor Het Herenakkoord (1992) telt nu 22 leden. Het koor is ontstaan uit de behoefte om gezellig samen met andere homo- mannen te zingen. Het repertoire is heel gevarieerd: van Caro Emerald tot Leoš Janáček. Maar meestal zijn het bestaande nummers die soms een aangepast arrangement krijgen of van een andere tekst worden voorzien. Uiteraard horen daar ook teksten bij die de herenliefde bezingen, al dan niet met een kwinkslag.

Website: www.herenakkoord.nl

 

Bezoekers informatie

  • Roze Akkoorden, zaterdag 22  juni 2019
  • Locatie: concertzaal in Centrum voor de Kunsten Eindhoven (CKE),
    Pastoor Petersstraat 180, 5612 LW Eindhoven
    (5 minuten lopen van het NS Station in het centrum van Eindhoven)
  • 19.30 uur: Zaaldeuren geopend voor publiek
  • 20.00 uur: Aanvang concert
  • 23.00 uur: Einde avondprogramma

    Dit programma bevat een pauze
  • De afterparty vindt plaats bij COC Eindhoven en regio in Pand54,
    Prins Hendrikstraat 54, 5611 HL Eindhoven en is vrij toegankelijk.

Ontmoet ook anderen bij het buffet

Voor belangstellenden bestaat er de mogelijkheid om samen met de koorleden en andere bezoekers een zomers biologisch verantwoorde maaltijd te nuttigen. Het is alleen mogelijk om een ticket te kopen voor het buffet in combinatie met een bezoek aan het concert.
Aanvang buffet: 18.00 uur ook in het gebouw van het CKE (Centrum voor de Kunsten Eindhoven).

Entree en tickets voor Roze Akkoorden en het Buffet

  • Concert: €  11,50,  exclusief  €1,- servicekosten
  • Buffet in combinatie met het concert: €  24,- exclusief  €1,- servicekosten

    Kaarten voor het buffet in combinatie met het concert zijn te koop tot uiterlijk dinsdag 18 juni 2019  

Tickets zijn uitsluitend verkrijgbaar via: https://eventix.shop/cnz9vamw

Bob Angelo Fonds

Dit concert is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage door het Bob Angelofonds.
Voor meer informatie over het Bob Angelo-fonds: www.coc.nl/bobangelofonds