Nieuws

TafelTijd Zaandam: laagdrempelige lhbti+ ontmoetingen

Op woensdag 13 november is er in Zaandam voor de derde keer weer een TafelTijd. Dit biedt op een laagdrempelige manier een ontmoetingsgelegenheid voor lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transgenders, interseksuelen en iedereen die zich hiermee verbonden voelt.

Het thema van deze avond is ‘Frisparty’, dus met een frisse blik elkaar ontmoetten. Onder het genot van hapjes en drankjes volgens het systeem van een American party ontmoet men zo elkaar.
Aan de hand van gesprekskaartjes leer je elkaar beter kennen. Ook gelinkt aan het thema is de nieuwe start die ze maken op een andere locatie met een andere doelgroep: onzichtbare LHBT’ers. Roselien: ‘We richten ons vooral op lesbiennes en homo’s die nog in de kast zitten. Ik weet als geen ander hoe moeilijk dat was. Ik vind het belangrijk taboes te doorbreken.’

Een nieuw team voor Tafeltijd

Zondag 14 april 2019 was de eerste editie van TafelTijd Zaandam. Niels van der Veen, Christiaan Ravensbergen en Roselien Brondy hielden de eerste  bijeenkomsten in de Noorderkerk Zaandam.

Het nieuwe team wordt gevormd door Pieter van der Woel van de Noorderkerk, pastoraal werker Joke Drewes van DC De Bron en Roselien Brondy.

Laagdrempelige manier van ontmoeten

Onze bijeenkomsten zijn laagdrempelig en vrij te bezoeken voor LHBTI-ers, hun betrokkenen en voor mensen die een keer willen kijken bij TafelTijd. Zo kwam  onder ander Wethouder Rita Noordzij langs van de ChristenUnie, zij vertegenwoordigd LHBTI in Zaanstad.

De volgende TafelTijd is dus op woensdag 13 november. De locatie wordt bekendgemaakt nadat je aanmelding per e-mail is ontvangen. De aanvang is 17:30 uur en het einde zal om 20:30 uur zijn. Iedereen neemt iets te drinken en/of eten mee om te delen met de andere aanwezigen.

Jezelf aanmelden kan via zaandamtafeltijd@gmail.com.

Info

Voor meer algemene informatie kun je ook even kijken op Facebook bij Zaandam TafelTijd. Of je stuurt een e-mailtje naar het hierboven vermeldde e-mailadres.

 

Overlijden Meine Willem Dijkstra

Op vrijdag 11 oktober jl. is Meine-Willem Dijkstra, na een kort ziekbed, overleden. Meine-Willem, zelf geen kringlid, is als vrijwilliger actief geweest voor De Kringen en droeg onze organisatie een bijzonder warm hart toe. In 2006 sloot Meine-Willem zich aan bij de toenmalige werkgroep Trainingen & Activiteiten, waar hij zich vooral heeft bezig gehouden met het organiseren van weekenden en workshops. Zo was hij betrokken bij de start van de Kerstkring in 2009, een activiteit die nog altijd voortgang vindt. Daarnaast nam hij deel aan kaderweekenden om mee te denken over de toekomst van De Kringen. Tot 2013 is hij actief betrokken geweest. Meine-Willem zag De Kringen als een unieke manier om mensen bij elkaar te brengen en vormingswerk aan te bieden.

Meine-Willem is bestuurslid geweest van COC Amsterdam en was tot aan zijn overlijden vertrouwenspersoon van COC Nederland. Hij is 62 jaar geworden.

Het bestuur van De Kringen condoleert familie en vrienden met dit verlies. Wij gedenken hem met genegenheid.

 

Themadag; welke kant gaan we op met De Kringen?

Het bestuur van De Kringen organiseert op zaterdag 26 oktober weer een themadag waarin we gaan kijken welke kant het op kan gaan met De Kringen. Hiermee belanden we in een nieuwe fase in het ontwikkelen van een toekomstvisie. Daarmee bouwen we voort op de uitkomst van de themadag van vorig jaar. Er zijn immers meerdere opties en elk heeft zijn voor- en nadelen.

Praat mee en laat je stem horen op deze themadag

Deze dag is bedoeld voor kringleiders, vrijwilligers, regiobesturen en kringleden. Als kringlid ben je dus ook van harte welkom! Natuurlijk is deelname gratis, inclusief de lunch. Kom daarom naar de themadag en praat mee, want ook jouw mening telt!

Programma

  • 10.30 Ontvangst
    We starten met de inloop waarbij er voor iedereen een koffie of thee klaar staat. Met daarbij vast nog iets lekkers…
  • 11.00 Introductie en kennismaking
    Welkom, aanleiding themadag en toelichting programma.
    Kennismaking met als thema: ontdekken van overeenkomsten én verschillen.
  • 11.15 Beelden over de toekomst van De Kringen
    Met behulp van een visualisatie richten we onze aandacht op de toekomstige,
    gewenste situatie van De Kringen. Met een handzaam model wisselen we
    in kleiner verband uit wat ieders toekomstbeelden zeggen over de huidige situatie bij
    De Kringen ten aanzien van een aantal aspecten. We onderzoeken welke
    hindernissen we hierin tegenkomen en welke hulpbronnen we kunnen inzetten.
    We nemen hierin ook de bevindingen mee van de vorige themadag.
    Plenair volgt een inventarisatie van beelden, ideeën en voorlopige conclusies over de
    toekomst van De Kringen.
  • 12.30 Lunchpauze
  • 13.30 De dynamiek binnen De Kringen
    Met behulp van een systemische opstelling krijgen we informatie over welke soorten
    overtuigingen er binnen het bestuur en binnen de organisatie van De Kringen bestaan
    ten aanzien van verandering. In groepjes reflecteren we op ieders ‘teamrol’, kijken we
    naar de kwaliteit van deze verschillende invalshoeken en naar de balans
    tussen de verschillende krachten.
    Plenaire terugkoppeling: in hoeverre is er sprake van synergie of verstoring?
    Wat betekent dit voor het realiseren van het toekomstperspectief?
    Afsluiting met een inspirerend filmpje over effectief en plezierig samenwerken.
  • 14.15 Concrete oplossingen voor actuele vragen
    Met een speelse brainstorm waarin creativiteit wordt aangemoedigd, buigen we ons
    in groepjes over de voors en tegens van een aantal actuele, inhoudelijke items.
    Plenair volgen inventarisatie, voorlopige conclusies en oplossingsrichtingen.
    Extra aandachtspunt: de voor- en nadelen van de verschillende juridische
    organisatievormen.
  • 15.45 ‘Met de benen op tafel’
    We nemen samen even de tijd om alle belangrijke punten uit de dag de revue te
    laten passeren. Er worden afspraken gemaakt over verslaglegging, continuïteit,
    eventueel vervolg.
    En tot slot de vraag hoe ieder deze dag heeft ervaren.
  • 16.00 Gezamenlijke afsluiting met borrel
  • 17.00 Einde bijeenkomst

Wel even van te voren aanmelden

Wij hopen je op 26 oktober in Utrecht te begroeten. Meld je dus aan voor 12 oktober via
e-mail aan bij het secretariaat en vermeld voor de lunch eventuele dieetwensen.

Samenvatting

  • Themadag van De Kringen
  • Datum: zaterdag 26 oktober van 11.00 tot 17.00 uur (inloop vanaf ca 10.30)
  • Locatie: Se7en, Mariaplaats 7 te Utrecht
  • Begeleiding: Ellen Joormann – Training & Teamcoaching

 

Trainingsdag beginnende kringleiders

Trainingsdag-2019: gratis voor startende kringleiders

De werkgroep trainingen organiseert weer een trainingsdag voor beginnende kringleiders op zaterdag 9 november a.s. in Utrecht.
Heb jij het voornemen om zelf een kring op te richten of wil je kringleid(st)er worden, dan is deze trainingsdag iets voor jou! Ook indien je afgelopen jaar kringleid(st)er bent geworden en graag meer handvatten wilt ontvangen en/of je vaardigheden wilt vergroten, ben je van harte welkom. Deelname is gratis; reiskosten kunnen vanaf 10 euro worden gedeclareerd. 

Wat valt er voor jou tijdens deze trainingsdag te halen?

Op deze dag komt o.a. het volgende aan de orde:
– Hoe zet je een Kring op en hoe ziet een kringavond eruit?
– Welke rol heeft de kringleid(st)er en hoe zet je hierbij jouw kwaliteiten in?
Daarnaast is er ruimte om praktijksituaties te oefenen zoals bijvoorbeeld het voeren van een kennismakingsgesprek met een nieuw kringlid. Wellicht heb je een eigen praktijkvoorbeeld in gedachten waar je graag feedback of nieuwe input over wilt ontvangen. Hier staan ze zeker voor open. Stuur hierover gewoon van te voren even een e-mail naar de werkgroep trainingen zodat zij dit even kunnen voorbereiden.

Dagprogramma

Inloop met thee en koffie is vanaf 10.00 uur en we starten deze trainingsdag om 10.30 uur. Deze eindigt om 17.00 uur.
Mocht je het leuk vinden om daarna nog informeel af te sluiten of om nog nader contact te leggen met andere kringleiders of met de trainers, dan kan dat natuurlijk ook. Want er is aansluitend nog een kleine informele borrel.

Informatie en aanmelden

Mocht je voor aanmelding graag nog aanvullende informatie willen ontvangen, neem dan contact op met de werkgroep Trainingen van De Kringen, bereikbaar via e-mail of telefonisch via  (06) 49 74 90 78 (geen antwoordapparaat) en we bellen of mailen je binnen een paar dagen terug.

Aanmeldformulier trainingsdag

Je kunt je hieronder met het formulier aanmelden. Vermeld naast je naam, mailadres, woonplaats, telefoonnummer, of je al kringleid(st)er bent en zo ja, hoe lang al (dus hoeveel ervaring je inmiddels hebt opgedaan). Graag horen we in welke plaats je een kring wilt opzetten of in welke plaats je al kringleid(st)er bent.  En tot slot vernemen we graag eventuele bijzonderheden en of  dieetwensen voor de lunch zodat we daar rekening mee kunnen houden.

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Woonplaats (verplicht)

Mobiel nummer

Ben je al kringleider? j/n
nj

Zo ja, hoeveel jaar?

In welke stad/regio ben je kringleider of wil je een kring opzetten?

Heb je dieetwensen voor de dag? Zoals vegetarisch/veganistisch, glutenvrij, ...

Overige opmerkingen

GEANNULEERD! Kerstkring-2019; beleef Kerstmis eens anders!

Wil jij eens wat anders met de kerst? Wil je vooral ook andere leuke mensen ontmoeten? Samen gezellig leuke activiteiten ondernemen? Lees dan vooral verder! Want midden in het bruisende hart van Tilburg organiseren we De Kerstkring-2019.
Dit jaar vindt deze plaats van maandag 23 tot en met donderdag 26 december (2e Kerstdag) in Hostel Roots, Tilburg. Het mooie is dat iedereen van harte welkom is; ook jij. Mis dit niet en schrijf je direct in!

Programma Kerstkring-2019

Maandag 23  december

De aankomst is 15.00 uur en na het inchecken is er een wandeling gepland door het dwaalgebied van het centrum en leren we de stad kennen. Tijdens het diner (19.00 uur) maken we een keuze om een (kerst)film te bezoeken in Cinecitta cinema (eigen kosten).

Dinsdag 24 december

Na het ontbijt is er vandaag een museumdag. We bezoeken zowel Het Textielmuseum als Museum De Pont (moderne kunst). Tijdens de kerstvakantie kan je met één kaartje beide musea bezoeken.
Omstreeks 19.00 uur staat het diner voor ons klaar bij Hostel Roots.
Tijdens kerstavond zijn er verschillende kerstvieringen die bezocht kunnen worden, maar is er ook een bezoek aan de plaatselijke gaybars mogelijk. (Lollipop & Peanuts)

Woensdag 25 december; Eerste Kerstdag

Tijdens het ontbijt bespreken we de definitieve invulling van de dag. Voor de dierenliefhebbers is er de mogelijkheid om Safaripark De Beekse Bergen te bezoeken. En voor de wandelliefhebbers is er een wandeling van Tilburg, via de Piushaven en natuurgebied Moerenburg naar Oisterwijk. (ongeveer 9 km) We nemen de trein weer terug naar Tilburg. Omstreeks 19.00 uur worden we terug verwacht in het Hostel waar het heerlijke diner weer klaarstaat.
Het avondprogramma bestaat uit een traditionele kerstkring, maar met een nieuwe invulling. Van alle deelnemers wordt verwacht drie cadeautjes mee te nemen van maximaal € 2,50 per stuk  en ingepakt in krantenpapier. De dobbelsteen zal ons een gezellige avond laten beleven.

Donderdag 26 december; Tweede Kerstdag

Na het ontbijt wordt de kerstkring 2019 beëindigd.

Kosten en aanmelden

De indeling gebeurt op basis van aanmelding in maximaal een 4-persoonskamer (met eigen douche en toilet) voor 3 nachten, inclusief ontbijt en diner. Kosten € 225,-. Je dient je aan te melden door een e-mail te sturen   o.v.v. naam, e-mailadres, woonplaats en eventueel bijzonderheden. (dieetwensen, vegetarisch etc.)
Een en ander is afhankelijk van de mogelijkheden en bezetting van Hostel Roots. Het maximaal aantal deelnemers is twintig. Schrijf je dus snel in om te voorkomen dat je misgrijpt!
Deelname aan het programma is verblijvend.

Locatie van de Kerstkring-2019

Hostel Roots is gemakkelijk te bereiken en ligt op loopafstand van Tilburg Centraal Station (300m) Je auto kan eventueel geparkeerd worden bij Hostel Roots a € 12,50 per dag. (Let op: de poort is smal, smaller smalst!) Je moet deze parkeerplaats wel vooraf via de site van Hostel Roots te reserveren: www.hostelroots.nl
Het bedrag dien je over te maken naar bankrekening NL37 INGB 0003 9455 08 op naam van Stichting De Kringen en o.v.v. Kerstkring-2019. Je inschrijving is pas definitief nadat het bedrag is ontvangen.

Vragen?

Heb je nog vragen? Neem dan even contact op met Fred Verhagen via zijn e-mail.